onsdag 13 april 2011

14 Månader.

Igår var det den 12:e och Lia är numera 14 månader. Svårt att fatta, jag tror ju fortfarande att hon precis fyllt 1 år men det är ju faktiskt 2 månader sen. Himmel! Tiden flyger iväg. Dagis starten i höst närmar sig. Huuuuaaa!

Hon förstår så mycket nu, så mycket mer än vad man tror. Jag hinner inte med helt enkelt! Igår när vi tittade på kort så pekade hon ut Pappa, Milo och sig själv och så sa hon "iiia!" fast jag vet ju inte om det var riktigt det hon menade, men det lät ju verkligen som det. Hon har inte sagt det igen. Hon säger väl inte så många ord, hon säger Mamma ibland, mest när jag ska gå eller när hon är ledsen. Hon säger Tack Tack, Hejåå och "ma!". Det sistnämnda tolkar vi som "mer" eller "jag med!" för det kommer oftast vid matbordet när hon vill ha något.
Däremot så förstår hon ju så mycket av det man säger. Igår började jag sjunga på "babybandet" Lias favoritlåt på babysången. Frågade henne om hon kunde gå och hämta "spelarna" (maracasen) och jodå, hon traskade iväg in till sitt rum och hämtade dom! Lite snopen blev jag faktiskt, man tror inte att dom förstår så mycket som dom gör och framförallt nu med andra barnet. Med Milo hade man stenkoll på vad dom skulle kunna och när.

Hennes humör är som det alltid har varit, antingen ON eller OFF och det skriver jag med stora bokstäver för det är verkligen så! Antingen är hon sååå himla glad, världens solstråle, eller så skriker hon så hon knappt får luft, oftast för ingenting. Då lägger hon sig fortfarande raklång på golvet och vrålar.

Favoritleksakerna är gåvagnen, hon traskar runt med den och lägger i och plockar ur grejor. Hon älskar ett halsband som Milo gjort på dagis, det har hon alltid på sig, tar av och sätter på och tycker hon är såå fin. Idag tog jag in en av mina väskor till henne och den tog hon ju direkt och satte som ett halsband och plockade i grejor i. Tog även in Milo gamla dockvagn och DET var poppis! Satte i hennes docka och hon körde runt runt runt med dockan. Stannade med jämna mellanrum och kollade så dockan satt rätt och fortsatte igen. Sötfia!

Hon är en riktig "flicka" om man nu får säga så år 2011. Hon älskar dockor, halsband, väskor och sånt. Hon har ju all tillgång till bilar och traktorer med, Milos rum är FULLT av dom och där spenderar hon mesta tiden, men det är inte intresant för henne. Konstigt att man kan få 2 barn som är så skilda, Milo är ju en riktig grabb med sitt traktor/bilar intresse och han har då alltid haft både dockor, dockvagn och spis oxå.


Lägg märke till att den lilla dockan trillat frammåt...

Måste rätta till, rätt ska va rätt!

Så, färdigt!

Å bra blev det:)

BUSUNGE!

1 kommentar:

5 Vikingar är fler än 1 Joddlare sa...

Hej!
Vad roligt att läsa om Lia och hennes framsteg.Härlig men utmanande ålder;-) Hursom apropå vilka leksaker de leker med-Milo härmar förmodligen manfolk (pappa, morfar, farfar, pojkar på öppnis etc) Lia härmar dig (mormor, farmor etc)Trots de är så små så identifierar de sig med könsrollerna hos oss som föräldrar.Precis som du lade märke till med spelarna så förstår de så mkt mer än vad vi tror. När de inte kan prata så imiterar de. Livia och mina tjejer som vuxir upp med mestadels män leker inte med dockor, halsband etc. Det finns hos dem men de har alltid dragits till det manliga-likaså Gustaf har det mönstret. Jag tror vi skapar kön utan att vara medvetna om det:-) Nu ska jag inte göra för långt inlägg och vill absolut inte skriva dig på näsan men jag har försökt förstå genus och fick lägga mycket av mitt tyckande åt sidan när jag började jobba med frågorna.
Hoppas ni är krya nu och får vara så länge, kram

Powered By Blogger