söndag 2 maj 2010

Saker som irriterar mig...

Det finns få saker som irriterar mig så mycket som när folk stavar fel. Självklart är det lätt att trycka fel på tangenterna, det är inte det jag menar. Jag menar alla dessa särskrivningar och felstavningar och grammatikfel som kan få mig att bli galen! Titta bara på Tradera. Vet ni hur många vuxna människor som inte kan stava till fleece?! Jag tror banne mig jag sett alla stavningar som finns av det: Flis, Fleace, Flies, flace, fliis osv osv.
Det stavas F L E E C E! Så, hur enkelt som helst.
Sen har vi alla som inte kan skilja på de-dem. Kan man inte det, skriv DOM istället, det är fullt tillåtet att göra det idag. Hur ofta som helst ser jag detta fel i både forumen och tidningar på nätet. "Dem gick hem." "Dem kunde inte komma." and so on. Grymt irriterande!
Särskrivningarna ska jag inte ens gå in på, då blir jag så upprörd...

Vad irriterar dig?

2 kommentarer:

Lotta sa...

Hihi, irriterar mig också mycket på folk som inte kan stava! Särskrivningar är det värsta :). En som är lite rolig: Herr morgon rockar ;)

You know who. sa...

Ja du, var ska jag börja?=)

- Stavfel
- Särskrivningar. Då sig - Va faaan, dåsig är ju inte ens ett sammansatt ord.
- Människor som skriver våran, eran osv. Det är TALSPRÅK!!! I skriftspråk är bara vi, er acceptabelt.
- Människor som stryker subjektet i meningar t.ex. istället för att skriva "Jag kommer hem imorgon." så skriver de "Kommer hem imorgon." Vi har faktiskt v2-regeln i svenskan.
- Människor i allmänhet.=)

Powered By Blogger