lördag 13 september 2008

Lars Winnerbäck - The One And Only

Rikard och Milo har kört in till Maxi. Jag har gjort rabarberpaj, duschat och öppnat en öl. *mmm*

Lars Winnerbäck strömmar ur högtalarna. Det var längesen jag lyssna på Lasse. Säkert flera månader. Nu är alla låtar bättre än nånsin. Så många minnen alla Lasse låtar har! Hela studenttiden, allt är bara Lasse. Party Party Party!

"Min älskling har ett hjärta av snö..." Lasse 30 år, jag och Mollan på ett fullsatt Cloettacenter i Linköping. Skrikandes, skrattandes, rörda till tårar emellanåt. Lars Winnerbäck & Hovet på scen. Håkan Hellström och andra gästartister. 8000 personer som sjunger "Ja må han leva". Lasse på scen, tårar längs kinderna på honom. Ett hav av ballonger som faller från taket. What a night!!!

"Det kallas Tvivel, det där som stör. Det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör" Studentlåten över alla andra? Bara orden: "Det är nudlar och lånade pengar..." Hur många gånger har vi inte vrålat denna låten med lite Alkohol i kroppen?

"Jag dricker glögg med balkongdörren öppen inatt, jag är så trött på alla mail och koder. Jag vill ha dig här på riktigt inatt och suga liv ur din halspulsåder.Jag får en doft av sommarens sista dagar när vinden blåser in från England " På varje konsert. Alla sjunger allsång. Underbart. Den första låten jag hörde med Lasse nånsin. En kvarglömd skiva på en fest och ur den stömmar dessa underbara toner. Tack, Albin, för att du glömde den skivan hos mig!

"Ja det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart och när jag känner så tänker jag på dig. Allt är så förgängligt allting kan brisera snart, men du är oförstörd för mig. Du är oförstörd för mig." Hjärter Dams sista sång. Undrar hur många gånger jag lyssnat på den? Undrar om 1 miljon räcker?

"Jag vill bara gå hem med dig, Jag vill gå hem med dig. Innan eftertänksamheten har raserat hela natten, Vill jag gå hem med dig. Jag vill bara gå hem med dig... Genom vårens första rodnande natt" Need I say more?

"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp. Drömmarna och vindarna hjälps åt och så fort man tittar neråt så vänder dom hitåt, Och sjunger "Vart tog den där elden vägen?" Vi trodde verkligen det då. Då för några år sen när vi levde för dagen som var och inte tänktepå dagen efter. Den vinner som är trägen. Åh näe, det där stämmer faktiskt inte ;).

"Den vackraste stunden i livet var den när du kom..." Underbar Underbar. Vi trodde vi förstod texten då. Det kan jag säga nu att det gjorde vi inte. Den vackraste stunden i livet den förstår man först när man får barn.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad vore livet utan Lasse!

Powered By Blogger